Forretningshemmeligheden bag al strategisk planlægning er at kunne sammenfatte virksomhedens stærke sider inden for ledelse, ydelser/produkt, markedsføring, udvikling m.m. til kerneydelser, der styrker virksomhedens muligheder på markedet, dvs. konkurrenceevnen.
Ved kerneydelse forstås noget som virksomheden gør specielt godt i forhold til konkurrenterne. Kerneydelser kan have forskellig fremtoning, f.eks.:
• Stor faglig dygtighed ved udførelse af ydelsen/produktet
• Ekspertise i at udfylde komplicerede fondsansøgninger
• Tillidsvækkende fremtoning i salgssituation
• Meget udviklingsorienteret
• Meget præcis i formuleringsevne af salgsbreve
• Talent i at se forretningsmæssige åbninger
• Effektive sælger
• Yderst udholdende
• En til flere personer, der kender til emnet
• Perfekt placering af lokale
• I besiddelse af stort netværk inden for produktområdet
Ofte gemmer kerneydelsen sig bag personer der kan et eller andet håndværk, der har ekspertise i udførelse af en aktivitet eller viden på et eller flere områder.